Työskentelytavoista

Verkkokoulu koostuu teemoitetuista moduuleista, jotka koostuvat 5-10 min mittaisista videoista, syventävistä tekstimuotoisista tietosisällöistä ja taitoja vahvista tehtävistä. Esittelemme asiasisältöä toisaalta asiantuntijakatsauksin mutta myös hersyvin esimerkein rakentamiemme työelämä-hahmojen avulla. Videot, syventävät tekstit ja ydinasioita tiivistävät rakenteet tuovat esille meille vuosien aikana karttuneen tiedon ja kokemuksen sekä uusimman tieteellisen tiedon siten, että kurssilainen saa aikainvestoinnilleen parhaan mahdollisen vastineen. 

Oppitunnin tai osion tärkeimmät teemat käydään läpi videolla, mutta sisältö on purettu myös tekstiksi, jotta sen pariin on helpompi palata. Tekstissä käsitellään myös joitain videolla vain sivuttua asiaa tarkemmin, eli nekin kannattaa lukea ajatuksella läpi vaikka suorittaisikin kurssia pääosin videoita katselemalla. Olemme erityyppisillä materiaaleilla pyrkineet tarjoamaan vaihtoehtoja, sillä ihmiset oppivat ja haluavat opiskella eri tavoin. Tehtävät tarjoavat mahdollisuudet syventää opittua omassa arjessa ja ottaa sitä käytäntöön. Tällöin oppiminen on syvällisempää ja mahdollistaa todellisia oivalluksia. Oppitunnit on suunniteltu suoritettavaksi pikkuhiljaa, jotta käytännön omaksumiselle ja tehtävien tekemiselle tulisi oikeasta varattua aikaa. Toivomme, että jaksat edetä kurssilla suhteellisen rauhallisesti ja tehtäviä käytännössä kokeillen ja tehden.

Loppuvuoden 2021 kaikki oppitunnit ovat kuitenkin saatavilla heti, mikä mahdollistaa halutessaan nopeammankin etenemisen. Tästä on tullut toiveita käyttäjiltä, ja haluamme muutoinkin mahdollistaa vielä nopeamman “loppukirin” pilotin kanssa. Materiaalit ovat käytössäsi helmikuun 2022 loppuun saakka.

TIESITKÖ?
“Käsittää-verbi on johdos sanasta käsi, verbi onkin siis alun perin tarkoittanut käsissä pitämistä ja käsiin saamista. Monet muutkin ymmärtämiseen ja ajatteluun liittyvät sanat ovat alun perin tarkoittaneet jotain konkreettista tekemistä. (Esimerkiksi ajatella liittyy takaa ajamiseen, keksiä tukkilaistenkin käyttämään välineeseen keksiin, pohtia-verbin taustalla on viljan pohtaminen eli seulominen pohtimella, ja ymmärtää liittyy ympäri kulkemiseen.) 

Asioiden syvällinen ymmärtäminen vaatii myös meidän mielestämme konkreettista tekemistä. Siksi valmennuksessa on runsaasti tehtäviä ja omaa pohdintaa. Tätä kurssia ei siis ole mahdollista vain nopeasti katsoa läpi, vaan toivomme, että käytät aidosti aika asioiden työstämiseen. 

Maailma on täynnä tietoa ja innostavia asioita, tai sitten vain asioita, joita olisi hyvä oppia. On yleensä suhteellisen helppoa aloittaa uusien asioiden opiskelu, mutta roimasti vaikeampaa ylläpitää opiskelurutiinia niin pitkään, että todella omaksumme uuden asian. Harmillisen usein meille käy niin, että aloitamme jonkin uuden hyvältä vaikuttavan kurssin tai kirjan tai tavan, mutta hetken päästä huomaamme, että syystä tai toisesta emme ole kuitenkaan ole siinä edenneet. Hyvästä aikomuksesta huolimatta asia jää kesken ja unohtuu. Millaisia erilaisia kompastuskiviä matkallemme voi tulla? 

Erilaisia kompastuskiviä 

Opiskelen – en sovella: Opiskelen asioita, mutta niiden omaksuminen jää pinnalliselle tasolle. En siirrä oppimaani käytäntöön. 

Innostun, mutta se lopahtaa: Aloitan uuden asian omaksumisen innolla, mutta intoni lopahtaa.  Elämässäni on paljon kiinnostavia asioita, ja on vaikea keskittyä yhteen asiaan tarpeeksi pitkään, jotta voisin sen omaksua.  

Oppimistavoitteeni tai oppimismotivaationi ei ollut kohdallaan: Aloitin uuden oppimisen joko niin, että en ollut ihan varma, sopiiko se minun tarpeisiini tai onko aihe kiinnostava. En ollut tarpeeksi tietoinen omista tavoitteistani tai motivaatiostani, joten opettelemani asiat eivät puhutelle minua. 

Täydellisyyden tavoittelu: Lähden oppimaan uutta ja ajattelen, että tätä täytyy soveltaa. Huomaan, että työskentelytavoissani on paljon parannettavaa. Petyn itseeni, koska en osaakaan täydellisesti soveltaa oppimaani. En osaa olla myötätuntoinen itseäni kohtaan oppijana, vaan vaadin itseltäni heti täydellistä muutosta. 

MITEN VÄLTTÄÄ KOMPASTUSKIVET 

Tavoitteiden selkeys – käytä hetki aikaa miettiäksesi, miksi olet tällä kurssilla ja millaisia asioita todella haluaisit oppia. Päätä antaa itsellesi ja myös tälle kurssille mahdollisuus tuoda uusia ajattelutapoja ja ideoita elämääsi ja työhösi.  

Ajankäyttö – ota itsellesi tavoitteeksi suunnitella ajankäyttö niin, että jo heti kurssin ja kunkin moduulin alussa kalenteroit selkeän ajan kurssia varten. Kun ilmoittaudut kurssille, varaa jo valmiiksi kalenteriisi 1h/vko työskentelyaikaa, ja pidä siitä kiinni!

Kohtaa itsesi ja omat rajoituksesi lempeästi ja myötätuntoisesti. Uusien asioiden oppiminen vie aikaa, eikä kukaan ole täydellinen. Iloitse pienistäkin oivalluksista ja askelista matkan varrella. Tulemme myös harjoittelemaan itsemyötätuntoa kurssin aikana.

Hahmojen esittely

Kurssilla seikkailee esimerkeissä kuvitteellisia työelämän hahmoja, jotka esitellään lyhyesti tässä


Pirkko

Pirkko on 35 -vuotias markkinointipäällikkö. Pirkko yrittää tasapainotella työelämän ja pienten lasten välillä. Pirkko tuli Psykologiaa esimielille – verkkokouluun, koska hän halusi enemmän keinoja stressinhallintaan. 


Siiri

Siiri on 26 -vuotias johdon assistentti. Siiri on juuri aloittanut uudessa työssä, ja hän kokee itsensä välillä aika epävarmaksi. Siiri tuli Psykologiaa esimielille – verkkokouluun, koska hän haluaa vielä joskus esihenkilöksi. 


Lissu

Lissu on 42 -vuotias henkilöstöjohtaja. Lissu on työpaikan kova luu, joka saa asiat rullaamaan. Lissu tuli Psykologiaa esimielille – verkkokouluun, koska hän haluaisi parantaa esimielitaitojaan ja itsetuntemustaan. 


Pekka

Pekka on 47 -vuotias insinööri. Pekka osaa työnsä, mutta joskus hänen on vaikea ymmärtää alaisiaan. Pekka tuli Psykologiaa esimielille – verkkokouluun, koska häntä kehotettiin hankkimaan lisää esihenkilöosaamista. Pekka ei ole aivan varma, pystyykö tämä koulutus tarjoamaan hänelle mitään uutta


Andre

Andre on 31 -vuotias tiimipäällikkö. Andre urheilee ja kannustaa mielellään muitakin liikunnan pariin. Esihenkilötehtäviin Andre suhtautuu rennosti. Hän tuli Psykologiaa esimielille – verkkokouluun, koska hänen työpaikkansa tarjosi sitä hänelle esihenkilökoulutukseksi. 


Jorma

Jorma on 59 -vuotias talousjohtaja. Jorma ei hötkyile, vaan pohtii asiat läpi rauhaksiin. Jormalla on terveyshuolia. Hän tuli Psykologiaa esimielille – verkkokouluun mielenkiinnosta, voisiko täältä löytyä jotain uutta hänelle?
 

Vastaa